Wednesday 1 June 2011

aPa y kita Perlu...?

assalamualaikum...
Ketika ini aku rasa seolah-olah kehidupan ini EMPTY ...sepertinya hati ini resah gelisah seolah-olah mencari sesuatu...entah apa...tapi itu lah rasanya...aku mendambakan kasih dari TUHAN bagi merawat resah hati yang aku pendam..memikirkan takdir dan juga harapan...kalau ikutkan kehendak...terlalu banyak harapan yang aku sandarkan..tapi ini lah manusia, tidak pernah puas dengan apa yang ada..tamak..

Dalam menghitung detik waktu yang ada, kita tak tahu apakah yang telah ditentukan untuk kita... apa, bila, dimana, bagaimana dan mengapa ketentuan itu untuk kita.. siapa tahu?? kita hanya boleh merancang..tapi tidak boleh menentukan..sesaat yang kita rancang, boleh berubah sekelip mata saja..itu lah takdir.. dalam meniti kegelapan ini, aku mencari cahaya...untuk menyuluh perjalanan hidupku..


Setiap manusia telah ditentukan nasib hidup dan pilihan masing-masing..Setiap antara kita mempunyai "hukum" yang berbeza-beza, mempunyai hitungan yang berlainan, memiliki kelebihan dan kekurangan yang seimbang dengan selayaknya kita sebagai manusia..TUHAN tahu setakat mana kemampuan kita dalam melayari perjalanan di bumi "usang" ini...hehehe..aku sama seperti manusia lain yang mengharapkan perjalanan hidup begitu sempurna untuk ditempuh...mengharapkan pengakhiran terbaik setiap apa yang aku jalani...tapi siapa aku untuk menghitung?? siapa aku untuk menetap takdir?? kita hanya boleh usaha mengubah...hehehe..aku sendiri tidak tahu perjalanan hidup aku macamana....

Sebenarnya, apa yang aku dan kalian cari...apa yang kita impikan, apa yang kita harapkan...mungkin itu hanya lah kehendak..kita mengimpikan terlalu banyak perkara, kadang2 tak tercapai akal untuk kita penuhi...itu lah fitrah kita..mengimpikan kesempurnaan..mungkin kerana terlalu banyak yang kita mahukan, menyebabkan hati kita sendiri keliru..aku telah banyak belajar bahawa hidup lah dengan seadanya...sesungguhnya ALLAH tidak memberikan apa yang kita mahu, tapi DIA beri apa yang kita perlu..

No comments:

Post a Comment